Prezentowany artykuł zawiera podstawowe informacje na temat mediacji szkolnych oraz prezentuje zasady ich stosowania. Warto zapoznać się z jego treścią, aby wiedzieć jak można korzystać z tego sposobu komunikacji w naszej szkole.
Jako społeczność szkolna mamy możliwość prowadzenia mediacji rówieśniczych i szkolnych, ponieważ grupa naszych uczniów, rodziców i nauczycieli ukończyła specjalistyczny kurs w zakresie mediacji zrealizowany przez Polskie Centrum Mediacji. Te osoby na co dzień pomagają naszym uczniom, rodzicom i nauczycielom w rozwiązywaniu sporów i konfliktów. Podczas lekcji wychowawczych oraz innych zajęć zapoznają uczniów i rodziców z technikami komunikacji, negocjacji i mediacji.
Współpracujemy ze szkołami z naszego regionu, które również brały udział w tym projekcie, ponieważ w niektórych przypadkach mediacje muszą być prowadzone przez osobę z poza naszej placówki.

POJĘCIE MEDIACJI
Mediacja jest dobrowolnym porozumiewaniem się stron będących w konflikcie, w obecności osoby trzeciej-mediatora, który jest bezstronny, neutralny i akceptowany przez strony.

CEL MEDIACJI:
Nadrzędnym celem mediacji jest udzielenie przez mediatora skonfliktowanym osobom pomocy tak, by doszły do porozumienia.

MEDIATORZY W SZKOLE:
• Dorośli: pedagog, psycholog,
• Odpowiednio przygotowany nauczyciel,
• Odpowiednio przygotowani uczniowie do prowadzenia mediacji rówieśniczych.

MEDIACJA POZWALA STRONOM NA:
• Przedstawienie faktów z własnej perspektywy,
• Wyrażenie swoich uczuć,
• Współdecydowanie w swojej sprawie,
• Zamianę walki na konstruktywne działanie,
• Zrozumienie wyrządzonej krzywdy,
• Zadośćuczynienie i uzyskanie wybaczenia,
• Zawarcie ugody, • Naprawę relacji,
• Utrzymanie w przyszłości dobrych stosunków.

ZASADY MEDIACJI
1. Strony konfliktu uczestniczą w mediacjach dobrowolnie.
2. Strony mają prawo wycofać się na każdym etapie procesu.
3.Wszystko, co dzieje się w czasie mediacji jest poufne.
4. Mediator nie narzuca stronom swych rozwiązań stronom swych rozwiązań.
5. Strony konfliktu wypracowują własne kompromisowe porozumienie.

ROLA MEDIATORA:
• Czuwa nad przebiegiem spotkania.
• Pilnuje przestrzegania zasad.
• Koordynuje realizację procedur.

POMOC MEDIATORA
• Pomaga stronom lepiej zrozumieć istotę sporu
• Pomaga precyzować oczekiwania
• Pomaga urealnić rozwiązanie sporu
• Zachęca do szukania alternatywnych rozwiązań

CECHY MEDIATORA:
-zrównoważenie emocjonalne
-zdolność koncentracji uwagi
-umiejętność nawiązania kontaktu
-empatia i życzliwość

PSYCHIKA MEDIATORA:
Odporność psychiczna pozwala przyjąć negatywne emocje stronom konfliktu i umiejętnie pomóc stronom w ich rozładowaniu

KARY
• W mediacjach są one wykluczone.
• Strony konflikty same określają zakres odpowiedzialności.
• Strony konfliktu wyznaczają też formy zadośćuczynienia .

FUNKCJA PROFILAKTYCZNA MEDIACJI:
• Zapobieganie przemocy i agresji
• Budowanie poczucia podmiotowości
• Przygotowanie do wzięcia odpowiedzialności za wzajemne relację i atmosferę

Istotą mediacji jest kształtowanie postaw aktywnego poszukiwania pokojowych i konstruktywnych form rozwiązywania konfliktów.
Idea mediacji rówieśniczych coraz bardziej upowszechniana zostaje w szkołach oraz placówkach wychowawczych. Instytucje te pełnią funkcję profilaktyczną.

4 Thoughts on “Mediacje w praktyce szkolnej”

  • Chciałbym wyrazić uznanie dla autora za umiejętność nie tylko wyjaśniania zagadnień, ale także ożywiania ich, nadając im pulsujące życiem wymiary, które zapadają w pamięć czytelnika.

  • Ten blog jest po prostu niesamowity – jego różnorodność, głębia treści i profesjonalne podejście do każdego tematu sprawiają, że nie tylko uczę się nowych rzeczy, ale także czuję się częścią społeczności, która stara się wspólnie rozwijać i dzielić się wiedzą oraz doświadczeniem, co jest dla mnie niezwykle inspirujące i motywujące!

  • Pouczająca lektura! Doceniam szczegółowość i dokładność. Szkoda tylko, że niektóre fragmenty są zbyt techniczne dla laików. Mimo to, świetne źródło wiedzy!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *